Fordlandia rendhagyó története, ami nem a gumiszú miatt nem lett sikertörténet

 
1920-tól számos cég próbált kihasítani egy-egy szeletet magának az autógyártás egyre nagyobbodó tortájából, és hát ez alól a Henry Ford Ford Motor Company sem volt kivétel. Az autógyártás előretörésével párhuzamosan viszont az ipar nyersanyagigénye is megnőtt, és szükség volt akkoriban az autók külső kerekeinek borításáért felelős nyersgumira. Ezt abban az időben a Dél-Ázsiában található kaucsukfákból nyerték ki.

Fordék viszont szerették volna olcsóbbá tenni a nyersgumi importálását, ezért egy egyszerűbb megoldáshoz folyamodtak: megvették egy 10 ezer négyzetkilométeres területet az Amazonas-medencében, és engedélyt kértek (az akkor még riói) brazil kormánytól, hogy legyenek olyan kedvesek, és adjanak nekik engedélyt az ültetvény létrehozásához. Mivel a Brazil kormány zöld utat adott, az ültetvény köré egy kisebb várost is fel akartak húzni. Ennek a cég egyik leányvállalata, a Companhia Ford Industrial do Brasil 1928-ban hozzá is látott.

A város Fordlandia névre lett keresztelve, és egy tipikus amerikai város mintájára építették meg: az ipari övezet körbeölelte a kaucsukfeldolgozót és a folyami kikötőt, de volt a városnak kórháza és az oly elengedhetetlen külvárosi kerülete is. 1930-ban a brazil munkások fellázadtak munkaadóik ellen az embertelen körülmények miatt, és a rend csak napokkal később, a brazil hadsereg hathatós közbenjárásával állt csak helyre.
fordlandia 01
képek forrása: Mauro Vieira - google maps

Majd jött az igazi fekete leves: kiderült, hogy a terület talaja nem megfelelő a kaucsukfa termesztéséhez, ezért 1934-ben született meg az az elhatározás, hogy jobb lenne hagyni az egészet. De a projektről nem mondtak le Fordék, inkább újrakezdték azt 15 kilométerrel odébb. Az így megszületett település a Belterra nevet kapta, és ma is létezik, a maga 16 ezer lakosával.
 
1945-ben jött az újabb csapás, ugyanis a szintetikus kaucsuk feltalálásával már maga az Egyesült Államok is az alapanyag beszerzésének forrása volt, ezért az egész ültetvény leállt. A brazil kormány 20 millió dollárért vásárolta vissza Fordlandia területét, és mai lélekszáma úgy 2 ezer fő lehet.

 

Hirdetés

Booking.com

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

© 2020 - Cartour Magazin - Minden jog fenntartva
Eng. szám: U-001831
Oldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. Bővebben