A kínai nagy fal, amit egyszer mindenkinek látnia kell

 
Már az elején fontos leszögezni, hogy a közhiedelemmel ellentétben hiába beszélünk egyes számban a falról, ez valójában 17 falrendszernek az összességét jelöli. Ez a megosztottság magyarázható azzal, hogy körülbelül kétezer éven át épült a fal, és a különböző korszakokban mindig más és más területek élveztek védelmi prioritást. Az viszont kijelenthető, hogy korszakoktól függetlenül mindig lovas nomád népek ellen épültek a bázisok, sok esetben nem védelmi, hanem támadási célból, ugyanis a kínaiak rendszeresen nyomultak be a törzsi területekre a fal védelmének biztos tudatában.
kinai nagy fal 02


A fal megépítése Csin Si Huang-ti-hez köthető, aki az az uralkodó volt, aki egyesítette a sokáig különálló államokként létező Kínát. Sok erőd (ma őrtorony) már akkor is állt, viszont Huang-ti volt az, aki összekötötte ezeket döngölt földdel, így hozva létre a mai építmény alapjait. (Egyébként nagyon sok fajta anyagból épült a fal, a korai évszázadokra még a döngölt föld volt a jellemző, de mikor például a Ming-dinasztia befejezte a fal építését, akkor már sok helyen inkább a téglát preferálták. Eléggé változatosan festenek a fal bizonyos részei, mivel bizonyos időszakokban nem használták, elérhetetlen helyeken vannak (pl.: mocsár vagy hegy) vagy csak egyszerűen nem tudták a helyiek hasznosítani és ezért lett ilyen rossz állapotú.
 
A fal méretei is egészen elképesztőek: magassága 10 méter, az aljánál 7-8 méter széles, a tetejénél pedig 4-5 méterre keskenyedik.
 
A fal hossza mind a mai napig kérdéses (ez ugye az elérhetetlen és a főrésztől távol található részek miatt van így), de a legújabb kutatások legalább 21 000 km-re saccolják a hosszát, és ebben van benne a már cikk elején említett 17 falszakasz is.
kinai nagy fal 01

Bár a fal közkedvelt turista látványosság, csak bizonyos részeit restaurálták a látogatók kedvéért, a falszakaszok többsége bejárhatatlan és életveszélyes állapotban van. A 20. században történt szocialista puccs óta a helyiek az építkezéseknél is felhasználják a rossz állapotban lévő falszakaszok tégláit, és graffiti művészek is kisajátítottak bizonyos területeket. A fal 1987 óta képzi a UNESCO világörökségének részét.
 

 

visszahívas kerese
© 2019 - Cartour Magazin - Minden jog fenntartva
Eng. szám: U-001831
weboldal készítés
magic page logo partner
Oldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. Bővebben